Wspieramy Bohaterów: Bohaterów w walce z atopowym zapaleniem skóry u psów i kotów

Atopowe zapalenie skóry u psa i kota (określane również jako AZS czy atopia, ang. Canine Atopic Dermatitis, CAD) to nieuleczalna, dziedziczna, alergiczno-świądowa choroba skóry. Dolegliwość częściej dotyka psy.  Szacuje się, iż 10-15% populacji tego gatunku zmaga się z atopią. Odsetek ten rośnie. Schorzenie bywa bardzo uciążliwe. Nie tylko dla pupila, ale także jego opiekuna.

Wszystko, co warto wiedzieć o atopowym zapaleniu skóry u psów i kotów

Atopowe zapalenie skóry u psów i kotów to szczególnie dokuczliwe schorzenie, któremu towarzyszy intensywny świąd i drapanie się zwierzęcia. Atopię charakteryzuje silna reakcja alergiczna organizmu na określone czynniki zewnętrzne (alergeny),  przyjmowane z  pokarmem składniki diety (np. białko, konserwanty) bądź wdychane z powietrza (np. pyłki, roztocza). Powodem jej wystąpienia może być także bezpośredni kontakt alergenu ze skórą zwierzęcia. Choroba ujawnia się u osobników młodych, zwykle pomiędzy 6. miesiącem a 3. rokiem życia.

Szczególnie narażone na nią są psy ras: west highland white terrier, golden retriever, labrador retriever, owczarek niemiecki, bokser, buldog francuski, bulterier, shar pei, sznaucer, lhasa apso i cocker spaniel.

Konsekwencją świądu jest drapanie się zwierzaka, które prowadzi do powstawania uszkodzeń na skórze, niszczenia jej naturalnej bariery ochronnej, co w połączeniu z rozległymi i głębokimi ranami, zwiększa ryzyko wystąpienia infekcji bakteryjnych, grzybiczych czy drożdżycy.

Atopowe zapalenie skóry u pupila to nieuleczalna reakcja organizmu. Oznacza to, że przez całe życie pupila należy walczyć z objawami tej dolegliwości, kontrolować jej przebieg oraz nie dopuszczać do zaostrzeń. Atopię charakteryzuje możliwość wyciszenia objawów, nawroty choroby to zaś jej „chleb powszedni”.

Atopia u psa i kota – cierpi na nią nie tylko zwierzę

Objawy atopowe zapalenia skóry, do których należą infekcje skóry, czerwono-brązowe przebarwienia (zaczerwienienia), skóry włosów i pazurów, stan zapalny, łuszczenie się skóry, wyłysienia, przerzedzenia i wytarcie sierści wokół oczu, czasami strupy (bardzo poranione miejsca), zapalenie ucha czy łzawienie „dotykają” również właściciela.  Przeżywa on dolegliwość pupila, widząc jego cierpienie, wygryzione rany, strupy czy tzw. „łyse placki” na skórze…  Smutek i bezsilność to emocje, z którymi zmaga się na co dzień opiekun.

Ponieważ nie jest możliwe wyleczenie atopii, jej objawy można „tylko” łagodzić, opiekun w trosce o pupila częściej konsultuje stan zwierzęcia z lekarzem weterynarii, starając się jak najlepiej wesprzeć jego kondycję.  Wymaga to wydatków. Właściciel ponosi je, ponieważ chce, jak najskuteczniej pomóc czworonogowi.

Opiekun zwierzęcia cierpiącego na atopię bywa postrzegany jako dziwak choćby z uwagi na niedopuszczanie innych osób do częstowania jedzeniem swojego psa lub kota. Nie każdy rozumie, iż nawet niewielka ilość uczulającego pokarmu może poważnie zaszkodzić atopikowi i oznaczać jego cierpienie.

Zdarza się, że upatruje się powodu choroby zwierzęcia w … opiekunie! Jego troska bywa interpretowana przez postronnych jako przesada, zbyt daleko posunięta dbałość, która mogła wywołać chorobę u pupila… Właściciel psa lub kota z AZS zdaje sobie jednak sprawię, iż nawet niewielkie odstępstwa w opiece może oznaczać nawrót objawów choroby, a przywrócenie kondycji pupila do poprzedniego stanu może trwać nawet kilka miesięcy.

Zdarza się także, iż inne osoby, widząc rany, strupy czy wyłysienia na skórze pupila, przypisują opiekunowi brak dbałości o zwierzę, nie rozumiejąc, iż jego kondycja (często rzeczywiście bardzo dramatyczna) jest skutkiem choroby, a nie zaniedbania ze strony właściciela…

Opiekunowie atopowych psów i kotów to bohaterowie, którzy otaczają opieką swoich czworonożnych przyjaciół jak najlepiej potrafią, często mierząc się z bardzo przykrą i niesprawiedliwą oceną otoczenia.

Atopowe zapalenie skóry u psa i kota – leczenie

Na początek należy przeprowadzić diagnostykę w kierunku atopowego zapalenia skóry u psa lub kota, co oznacza dokładny wywiad, analizę objawów klinicznych, oznaczenie poziomu IgE we krwi, wykonanie skórnych testów alergicznych.

Pozwoli to potwierdzić diagnozę oraz zidentyfikować alergeny odpowiedzialne za objawy atopii.

Kolejny krok to terapia, która może obejmować leki przeciwhistaminowe lub glikokortykosteroidy, by złagodzić symptomy oraz przeprowadzić odczulanie. Wybór metody leczenia zależy od aktualnego stanu skóry zwierzaka; jeśli doszło do rozległego podrażnienia i uszkodzenia bariery ochronnej, co może prowadzić do infekcji bakteryjnych lub grzybiczych, konieczne może być także stosowanie leków przeciwzapalnych lub przeciwgrzybicznych.

Jeśli atopowe zapalenie skóry u psa lub kota jest spowodowane alergią pokarmową, specjalista może zalecić zmianę standardowej diety na specjalną karmę hypoalergiczną lub zaproponować dietę eliminacyjną, która wykluczy potencjalne alergeny.

Jeśli powodem atopii u zwierzęcia są substancje środowiskowe (np. pyłki drzew), konieczne będzie wybieranie takich tras spacerowych, które ograniczą kontakt pupila z drażniącymi go alergenami. W przypadku uczulenia na roztocza, zaleca się rezygnację z dywanów (alternatywa – częstsze odkurzenia i bardzo dobrej klasy odkurzacz).

AZS u psa i kota – inne metody walki z dolegliwością

Aby jak najskuteczniej pomóc psom czy kotom cierpiącym na atopowe zapalenie skóry, warto leczenie wesprzeć dodatkowymi metodami. Warto działać kompleksowo. Pielęgnacja skóry od zewnątrz (stosowanie kosmetyków) czy suplementacja to pomocne sposoby wsparcia terapii walki z atopią.

Preparaty ograniczające swędzenie pupila, wyciszające stan zapalny, wspierające naturalną barierę skóry to metody poprawy komfortu życia zwierzęcia. Poszukując najlepszego rozwiązania, warto zwracać uwagę na obecność w składzie produktów kwasów tłuszczowych Omega 3, Omega 6 oraz cynku, biotyny oraz witamin z grupy B będących budulcami i regulatorami procesów zachodzących w skórze.

Przykładem takiego preparatu jest VETOSKIN ULTRA marki VET EXPERT. Obecność w składzie mPEA oraz CurQfen® wspiera układ immunologiczny oraz skórę psów i kotów w walce z przewlekłym procesem zapalanym.

VETOSKIN ULTRA to suplement, który polecany jest jako wsparcie psów i kotów z atopowym zapaleniem skóry, o skórze nadwrażliwej, a także w chorobach skóry przebiegających ze świądem (np. świerzbem skórnym, alergiach pokarmowych), zaawansowanych stadiach nużycy u psów, atopowym pchlim zapaleniu skóry, skórnych objawach nadwrażliwości, w tym „hot spot”.

VETOSKIN ULTRA to preparat o najszerszym spektrum działania. Jest wygodny użycia (kapsułka TWIST OFF).

VETOSKIN ULTRA wspiera w szybkim łagodzeniu atopii– psy koty, a także …ich opiekunów😊

VETOSKIN ULTRA jest dostępny w lecznicach weterynaryjnych.