Niewydolność nerek u psa

Przewlekła niewydolność nerek u psa (PNN) jest chorobą nieuleczalną, charakterystyczną dla psów starszych. Im wcześniej zostanie zdiagnozowana, tym szybciej możemy zareagować na jej przyczynę oraz spowolnić jej postęp.

Przyczyny niewydolności nerek

Niewydolność nerek powoduje zatrucie organizmu psa toksynami, co jest efektem upośledzonej pracy tego narządu.

Niewydolność nerek jest zagrożeniem dla zdrowia i życia Twojego psa. Przewlekła niewydolność nerek może mieć wiele przyczyn, wśród czynników ryzyka podaje się: rodzinne choroby nerek (nefropatie), zakażenia układu moczowego, choroby zakaźne.

PNN może również rozwinąć się również wskutek toksycznych uszkodzeń narządu. Takie działanie mają niektóre antybiotyki, leki przeciwgrzybicze, związki organiczne, np. glikol etylenowy, pestycydy, herbicydy oraz metale ciężkie – ołów, miedź, kadm, chrom i inne substancje zawarte w roślinach (rodzynkach, winogronach).

Zwiększoną częstość występowania niewydolności nerek opisywano u psów rasy: labrador, bulldog, dog niemiecki, rottweiler, owczarek niemiecki i Pomeranian.

Zdecydowanie niższą zapadalność zaobserwowano u mieszańców ras. W odniesieniu do płci, niewydolność nerek częściej diagnozowano u samców niż u samic, choć do tej chwili nie wiadomo dlaczego tak się dzieje. (Ahmad i wsp. 2021).

Przewlekła niewydolność nerek to choroba, która rozwija się powoli, co powoduje, że organizm w pierwszej chwili próbuje kompensować zachodzące zmiany.

anatomia nerki psa

Pamiętaj, że bardzo ważna jest wczesna diagnostyka. Wiąże się to z regularnymi badaniami zwierząt starszych, powyżej 6-8 roku życia w zależności od wielkości rasy.

Polega to na oznaczeniu z krwi wczesnego parametru niewydolności nerek: SDMA (Symmetric dimethylated arginine – symetryczna dimetylowana arginina).

Jest to aminokwas, którego stężenie odzwierciedla szybkość filtracji kłębuszkowej w nerkach. Określenie poziomu SDMA powinno być uzupełnione o badanie moczu oraz USG nerek.

Jakie są objawy niewydolności nerek?

Najczęściej występujące objawy, które mogą świadczyć o przewlekłej niewydolności nerek to:

• wzmożone pragnienie,
  • zwiększona częstotliwość oddawania moczu,
  • utrata wagi, spadek apetytu,
  • osłabienie, apatia,
  • nieprzyjemny zapach z pyska.

Jeśli zauważysz u swojego psa powyższe objawy lub jeden z nich, skonsultuj się z lekarzem weterynarii.

Przewlekła niewydolność nerek i nietolerancja pokarmowa jednocześnie?

Wprowadzenie dietoterapii u psa z niewydolnością nerek przy współistniejącej nietolerancji składników odżywczych może być sporym wyzwaniem.

Zobacz karmy dla psa nerkowca

Dieta powinna opierać się na pojedynczym źródle białka zwierzęcego, by zminimalizować ryzyko niepożądanej reakcji na pokarm. Zawartość białka, fosforu oraz sodu w diecie powinna być obniżona.

• podawaj dietę Vet Expert Renal Elimination według wskazań lekarza weterynarii
  • wyłącz z diety psa dodatki i przekąski, które mogą być niewskazane w przypadku niewydolności nerek
  • regularnie kontroluj zdrowie psa i przestrzegaj zaleceń lekarza weterynarii

Rokowania: jakie są szanse na wyzdrowienie?

Przewlekła niewydolność nerek jest chorobą nieuleczalną. W przypadku zdiagnozowanej niewydolności nerek ważne jest podawanie leków, suplementacja oraz restrykcyjna dieta z obniżoną zawartością białka, fosforu i sodu. To może spowolnić postęp choroby i poprawić komfort życia Twojego psa.

Specjalistyczna dieta Vet Expert Renal Elimination przeznaczona jest dla psów z przewlekłą niewydolnością nerek. Jako dieta monoproteinowa (jedno źródło białka pochodzenia zwierzęcego) jest odpowiednia także dla psów ze współistniejącą nietolerancją pokarmową.

Dieta Vet Expert Renal Elimination oparta jest na recepturze z obniżoną zawartością białka, fosforu i sodu, by zmniejszyć nasilenie objawów oraz spowolnić rozwój choroby. Dodatkowo jest bardzo smaczna, co jest niezwykle istotne w przypadku psów z niewydolnością nerek, które mają obniżony apetyt.

Innowacyjne rozwiązanie, również w przypadku nietolerancji pokarmowej

Dieta Vet Expert Renal Elimination została stworzona z myślą o psach cierpiących na przewlekłą niewydolność nerek, ale nie mogących spożywać diet typu „renal” dostępnych na rynku z powodu współistniejącej nietolerancji pokarmowej.

Receptura diety jest monoproteinowa i bezglutenowa. Oznacza to, że wyłącznym źródłem białka pochodzenia zwierzęcego jest królik, a wyłącznym źródłem węglowodanów jest brązowy i biały ryż.

Renal Elimination cechuje kontrolowany poziom białka i fosforu, a wprowadzenie żurawiny do receptury diety ma na celu dodatkową ochronę dolnych dróg moczowych.

Dodane do formuły siemię lniane jest bogatym źródłem kwasów Omega-3, a pulpa buraczana to źródło włókna rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, które wspiera funkcjonowanie przewodu pokarmowego i mikroflorę jelit.

Wspieraj kompleksowo swojego psa przy niewydolności nerek