Kot nadmiernie gubi sierść?

Nadmierna utrata sierści u kota wywołuje niepokój opiekunów, szczególnie jeśli nie jest związana z naturalnym cyklem linienia pupila. Choć koty, podobnie jak psy, mogą tracić więcej sierści dwa razy w roku w okresie sezonowej wymiany okrywy włosowej, należy pamiętać, iż wypadanie sierści może być również objawem choroby.

Koty poświęcają wiele czasu na czyszczenie i pielęgnowanie swojego futerka, co jest interpretowane przez opiekunów, iż rzadziej potrzebują kąpieli w porównaniu do psów. Istnieją okresy, kiedy koty linieją bardziej niż zwykle. Ten proces ma miejsce podczas zmiany sierści wiosną i jesienią. Intensywność linienia może być również zależna od tego, czy koty spędzają czas wyłącznie w domowym zaciszu, czy też wychodzą na zewnątrz. Koty domowe, które żyją w stabilnych warunkach temperaturowych, często wymieniają futro bardziej regularnie niż te wychodzące na dwór lub te o gęstszym podszerstku.

Koty posiadają bardzo ostry język, dlatego podczas wylizywania sierści usuwają martwe włosy, często je połykając. Z tego powodu większość kotów potrzebuje regularnego odkłaczania, czyli usuwania nagromadzonych włosów. Dla utrzymania kota w dobrej kondycji, mając również na uwadze jego tendencje do zakłaczania, warto podejmować działania profilaktyczne. Można to robić, podając pupilowi trawę dla kota (do kupienia w sklepie zoologicznym).

Przeczytaj na blogu: Zakłaczenie u kota – objawy i leczenie. Najskuteczniejsze sposoby na kule włosowe

Warto rozważyć stosowanie profesjonalnego preparatu i wybrać pastę odkłaczającą, której podawanie ma na celu ograniczanie tworzenia się kul z włosów w żołądku i jelitach. Przykładem takiego produktu jest TrichoCat marki VET EXPERT. Pasta zawiera naturalne składniki ułatwiające przechodzenie kul włosowych przez przewód pokarmowy, a także taurynę, witaminę E, witaminę B2 i witaminę B3 wspomagające kocie zdrowie na co dzień.

VET EXPERT TRICHOCAT - pasta odkłaczająca dla kotów
VET EXPERT TRICHOCAT – pasta odkłaczająca dla kotów

Koty potrzebują mieć zdrową sierść

Sierść kota stanowi jego najbardziej zewnętrzną barierę ochronną. Wyróżnia się: koty długowłose, krótkowłose oraz bezwłose. Sam włos może być prosty, skręcony lub gładki. W ocenie okrywy włosowej kota warto brać pod uwagę, czy regularnie porasta całe kocie ciało i nie ma miejsc bezwłosych lub z przerzedzonym włosem (poza rasami, u których jest to wymagane), a także czy włos jest lśniący, niepołamany i czy nie wychodzi łatwo przy próbie jego usunięcia. Zdrowa sierść świadczy o zdrowiu zwierzęcia. Chory kot często przestaje dbać o swoją higienę, przestaje się myć, a jego futro staje się skołtunione.

Przyczyny nadmiernego wypadania sierści, które powinny Cię zaniepokoić

Kot linieje dwa razy w roku, co jest zjawiskiem naturalnym. Okresowe linienie jest prawidłowe i nie powinno budzić niepokoju opiekuna. Jeżeli jednak kot gubi sierść nadmiernie, a na jego ciele występują miejsca zaczerwienione lub pozbawione włosów, to sygnał, że jak najszybciej należy skonsultować się z lekarzem weterynarii. Podczas wizyty lekarz obejrzy ciało czworonoga i sprawdzi, czy jest tylko jedno, kilka, czy więcej wyłysień, a także jakich obszarów dotyczą zmiany (głowa, brzuch, grzbiet, nasada ogona, łapy). Lekarz przeprowadzi wywiad z opiekunem, aby dowiedzieć się, czy kot nadmiernie się wylizuje, drapie, ociera, co może świadczyć o występowaniu świądu i zdiagnozować przyczyny wypadającej sierści.

Dlaczego kotu wypada sierść. Oto najczęstsze przyczyny nadmiernego wypadania włosów u kota:

Alergie pokarmowe i skórne

Alergie pokarmowe są zespołem objawów ujawniających się w sytuacji ekspozycji na dany pokarm w dawce tolerowanej przez organizmy bez alergii. Alergia pokarmowa, jest zależną lub niezależną od IgE niepożądaną reakcją na pokarm o podłożu immunologicznym. Najczęstszymi alergenami pokarmowymi są białka pochodzenia zwierzęcego. Objawy kliniczne alergii pokarmowej mogą pojawiać się na skórze i mieć charakter miejscowych wyłysień i rumienia zlokalizowanego głównie w części twarzowej głowy lub w postaci uogólnionej. Charakterystyczną cechą alergii u kota jest świąd, który nie ma charakteru sezonowego.

W przypadku jelitowej postaci tej dolegliwości występuje najczęściej biegunka. Aby zdiagnozować alergię pokarmową u kotów, często zaleca się dietę eliminacyjną, która jest oparta na jednym źródle białka pochodzenia zwierzęcego, nowym dla zwierzęcia lub na białku hydrolizowanym. W wielu przypadkach dieta taka jest często docelową dietą dla określonego kota.

Stany zapalne i infekcje grzybiczne

Infekcje skóry, takie jak dermatofitoza (grzybica skóry), mogą prowadzić do wypadania włosów u kota. Podobnie, stany zapalne skóry, takie jak dermatitis, mogą prowadzić do uszkodzenia mieszka włosowego i wypadania sierści.

Choroby skóry i pasożyty

Niektóre choroby skórne, o podłożu alergii pokarmowych, atopowego zapalenia skóry czy też infekcji pasożytniczych (np. występowanie pcheł na ciele pupila) mogą powodować, że kocie włosy będą wypadać. Pasożyty mogą prowadzić do podrażnienia skóry i osłabienia włosa.

Zła dieta i niedobory pokarmowe

Dieta kotów odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia skóry i sierści. Niedobory składników odżywczych, takich jak kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6, witaminy A i E czy białka mogą prowadzić do osłabienia włosów i ich wypadania.

Zaburzenia hormonalne u kastrowanych kotów

Po kastracji koty mogą mieć zaburzenia hormonalne, które wpływają na ich sierść. U kotów po kastracji mogą wystąpić problemy z utrzymaniem gęstej i zdrowej sierści.

Stres

Stres może być poważnym czynnikiem wpływającym na zdrowie skóry i sierści u kotów. Stan ten utrzymujący się długotrwale może prowadzić do nadmiernej utraty sierści, a nawet do wystąpienia tzw. ” łysych obszarów”, tj. stref, gdzie sierść zostaje wylizana przez kota.

Nadmierne wypadanie sierści u kota – co możesz zrobić?

Jeżeli nadmierne wypadanie sierści jest wynikiem sezonowej wymiany okrywy włosowej, zaleca się regularne wyczesywanie kota. W innym przypadku ważne jest dokładne zbadanie przyczyn tego zjawiska. Należy obejrzeć dokładnie skórę kota, sprawdzić, czy wystąpiły zmiany takie jak wyłysienia, zaczerwienienia bądź świąd. Jeśli pojawi się na ciele pupila „coś” niepokojącego, należy skonsultować się z lekarzem weterynarii, który pomoże zdiagnozować problem i wskaże odpowiednie leczenie.

Jak dbać o sierść Twojego kota?

Zdrowa sierść to nie tylko kwestia estetyki. Jest to również ważny wskaźnik ogólnego stanu zdrowia kota. Problemy takie jak matowienie, wypadanie sierści czy nadmierne linienie mogą sygnalizować różne schorzenia, od błahych alergii po poważne choroby wewnętrzne. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem długowłosego persa czy krótkowłosego syjamskiego, odpowiednia pielęgnacja futra Twojego kota jest kluczowa nie tylko dla jego wyglądu, ale także dla zdrowia.

Przeczytaj na blogu: Jak pielęgnować sierść kota?

Dobra jakościowo karma to podstawa

Aby zapewnić kotu zdrową i lśniącą sierść, ważne jest odpowiednie odżywienie. Należy wybrać karmę wysokiej jakości, która dostarczy kotu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, takich jak białko, witaminy i minerały. Przykładową, dobrą jakościową karmą jest karma RAW PALEO ADULT CAT dla kotów dorosłych. Karma jest bezzbożowa, a jej głównym źródłem węglowodanów są zdrowe ziemniaki. Wzbogacona w niezbędną dla kotów taurynę, wspiera zdrowie serca pupila.

VET EXPERT DERMATOSIS CAT DUCK & RICE – sucha karma weterynaryjna dla kotów

Mannanoligosacharydy (MOS) i fruktooligosacharydy (FOS) stymulują zdrową mikroflorę jelitową i poprawiają procesy trawienne. W przypadku kotów, które mają problemy z sierścią i skórą, warto sięgnąć po karmy weterynaryjne, takie jak na przykład Dermatosis Duck & Rice od VET EXPERT.  To doskonale zbilansowana karma dla kotów, mających problem z występowaniem dermatoz i z wypadaniem sierści.

Przeczytaj na blogu: Jak wybrać odpowiednią karmę dla kota? Kompletny poradnik

Stosuj suplementy i witaminy

Zdrowa i zadbana kocia sierść, oprócz zdrowej diety, często wymaga także dodatkowej suplementacji.  Warto podawać kotu produkty, które zawierają m. in. olej z nasion czarnej porzeczki, a także źródło kwasów tłuszczowych Omega-3, Omega-6 i Omega-9.  Przykładem takiego preparatu jest VETOSKIN SMALL BREED AND CAT marki VET EXPERT, który dzięki odpowiednio dobranym składnikom, wspomaga poprawę kondycji skóry, co bezpośrednio przekłada się na polepszenie jakości okrywy włosowej (sierści lub włosa).

VET EXPERT VETOSKIN SMALL BREED AND CATS - preparat na skórę i sierść dla psów małych ras i kotów
VET EXPERT VETOSKIN SMALL BREED AND CATS – preparat na skórę i sierść dla psów małych ras i kotów

Preparat skutecznie wspomaga poprawę kondycji skóry i sierści oraz wzmacnia barierę lipidową warstwy rogowej naskórka. Jego stosowanie zaleca się zarówno w przypadku zwierząt z suchą i matową skórą, jak i przy nadmiernym wypadaniu sierści oraz wydzielaniu łoju. Dzięki wygodnej kapsułce TWIST OFF produkt można wycisnąć kotu bezpośrednio do pyszczka, na łapkę lub podać do zlizania i mieć pewność, że pupil otrzyma całą dawkę substancji.

Przeczytaj na blogu: Witaminy i suplementy dla kota. Co podawać i jakie wybrać?

Pamiętaj o regularnej pielęgnacji

Pamiętaj o regularnej pielęgnacji sierści swojego kota, szczególnie jeśli ma długą sierść. Codzienna pielęgnacja i regularne czesanie pomoże usunąć martwe włosy oraz może zapobiec tworzeniu się kłaczków. Czasami do uzupełnienia kociej pielęgnacji, niezbędne mogą okazać się kapiele.

Przeczytaj na blogu: Kąpiel kota – jak umyć kota? Czy można? Jak często myć kota?

Warto sięgnąć wtedy po sprawdzone produkty, delikatne dla wrażliwej, kociej skóry, takie jak na przykład: dermokosmetyczny szampon VET EXPERT BEAUTY & CARE SHAMPOO. Jest to szampon do skóry wykazującej skłonności do podrażnień, uczuleń, przesuszania się lub przy nietolerancji innych szamponów. Zawiera bardzo łagodne środki powierzchniowo czynne i substancje łagodzące oraz szereg substancji o działaniu zmiękczającym i nawilżającym. Poprawia kondycję skóry i zapobiega ryzyku nadmiernego jej przesuszania. Wspomaga regenerację i gojenie uszkodzeń. Może być stosowany u kociąt.

VET EXPERT BEAUTY & CARE SHAMPOO - dermokosmetyczny szampon dla psów i kotów 250 ml
VET EXPERT BEAUTY & CARE SHAMPOO – dermokosmetyczny szampon dla psów i kotów 250 ml

Przeczytaj na blogu: Szampon dla kota – jaki wybrać? Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Zadbana kocia sierść, to szczęśliwy kot!

W trosce o zdrowie i dobre samopoczucie Twojego kota kluczowe jest regularne monitorowanie stanu jego sierści, odpowiednia dieta oraz pielęgnacja pupila. Wszelkie niepokojące objawy należy skonsultować z lekarzem weterynarii, który pomoże zidentyfikować problem i zaplanuje odpowiednie leczenie.

Zdrowa sierść kota to nie tylko kwestia estetyki, ale także ważny wskaźnik ogólnego stanu zdrowia zwierzęcia. Należy pamiętać, iż każdy kot ma indywidualne potrzeby pielęgnacyjne, dlatego ważne jest obserwowanie pupila i dbanie o niego tak, aby dostosować metody do jego potrzeb.