Czyszczenie uszu psa – jak to robić i rozpoznawać groźne choroby?

Czyszczenie uszu u psa choć jest ważnym elementem pielęgnacyjnym zwierzęcia, bywa często pomijane przez opiekunów. Uszy psa są wrażliwe i podatne m.in. na infekcje, nadmiar woskowiny czy obecność ciał obcych. Regularne czyszczenie uszu może zapobiec wielu dolegliwościom i poprawić komfort psa.

Jak często czyścić psu uszy?

Regularne czyszczenie uszu powinno być częścią rutynowej pielęgnacji pupila. Częstotliwość z jaką powinniśmy czyścić uszy psa, zależy od indywidualnych potrzeb zwierzęcia. U niektórych psów, zwłaszcza tych o długich uszach (np. beagle) lub predysponowanych do infekcji uszu (np. yorkshire terier ze względu na obecność włosów w przewodzie słuchowym), konieczne może być częstsze czyszczenie uszu w porównaniu do psów innych ras.

Jak prawidłowo czyścić uszy psa?

Przed przystąpieniem do czyszczenia uszu psa należy zapewnić sobie odpowiednie przybory np. waciki, które w bezpieczny i skuteczny sposób pozwolą wykonać tę czynność, a także specjalne preparaty do czyszczenia uszu, dostępne w sklepach zoologicznych lub u lekarza weterynarii. Warto również zaopatrzyć się w miękkie chusteczki, które będą delikatne dla skóry psa.

Krok 1. Obejrzyj ucho czworonoga

Pierwszym krokiem czyszczenia uszu psa jest ich ocena. Należy sprawdzić, czy nie ma w nich widocznych zmian, takich jak zaczerwienienia, wydzieliny czy nieprzyjemny zapach, które mogą świadczyć o infekcji. Jeśli zaobserwujemy jakiekolwiek niepokojące objawy, najlepiej skonsultować się z lekarzem weterynarii, który zaleci odpowiednie leczenie.

Zapalenie ucha może wystąpić u każdego psa, ale szczególnie narażone na to schorzenie są:

• rasy psów zwisłouchych (np. spaniele),
  • psy z owłosionym kanałem słuchowym zewnętrznym (np. teriery, sznaucery),
  • psy ze zwężonym przewodem słuchowym zewnętrznym (np. shar pei).

Krok 2. Użyj specjalnego preparatu do pielęgnacji uszu

Gdy uszy psa nie wykazują objawów infekcji można przystąpić do ich czyszczenia. W tym celu należy delikatnie unieść płat uszny i przemywać powierzchnię wewnętrzną ucha za pomocą preparatu do czyszczenia uszu.

Jakie cechy powinien posiadać dobry preparat do czyszczenia uszu?

Dobry preparat do czyszczenia uszu powinien posiadać kilka istotnych cech, które zapewnią skuteczność i bezpieczeństwo dla pupila. Oto kilka kluczowych cech, na które warto zwrócić uwagę:

• Skuteczność: Preparat powinien skutecznie rozpuszczać woskowinę.
  • Bezpieczeństwo: Produkt powinien być bezpieczny dla skóry ucha, nie powinien wywoływać podrażnień ani alergii.
  • Wspierające działanie: Jeśli preparat ma optymalizować produkcję woskowiny, warto, aby miał również działanie wspierające pH skóry ucha.

Zobacz wszystkie kosmetyki do pielęgnacji uszu psa

Krok 3. Wmasuj preparat w małżowinę uszną

Przykładowym preparatem do czyszczenia uszu psa jest OTIHELP EAR LOTION marki VET EXPERT. Posiada on w swoim składzie mentol, który wykazuje działanie chłodzące, co może dawać miejscowe działanie zmniejszające uczucie bólu, a tym samym przynosić ulgę i zwiększać komfort zwierzęcia.

VET EXPERT OTIHELP EAR LOTION - preparat do pielęgnacji uszu dla psów i kotów 75 ml
VET EXPERT OTIHELP EAR LOTION – preparat do pielęgnacji uszu dla psów i kotów 75 ml

Krok 4. Oczyść małżowinę chusteczką higieniczną

Podczas czyszczenia ucha psa należy zachować ostrożność, aby nie doprowadzić do uszkodzenia błony bębenkowej. Nie powinno się również używać ostrych przedmiotów, takich jak patyczki higieniczne, ponieważ mogą one spowodować obrażenia ucha. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak przeprowadzić czyszczenie, zawsze warto skorzystać z usług profesjonalnego groomera lub lekarza weterynarii.

Preparaty do czyszczenia uszu psa – czym czyścić uszy psa?

Do czyszczenia uszu psa, warto rozważyć także preparaty, które nie wymagają użycia wacików ani patyczków do uszu, tak aby nie narażać na niepotrzebny stres, ani zwierzęcia, ani opiekuna. OTICURANT® marki VET EXPERT to sprawdzony produkt do pielęgnacji uszu u psów, który może być stosowany u wszystkich ras psów, także tych z włosami w uszach.

VET EXPERT OTICURANT - preparat do pielęgnacji uszu dla psów
VET EXPERT OTICURANT – preparat do pielęgnacji uszu dla psów

Prosty sposób podania proszku bezpośrednio do kanału słuchowego zwierzęcia, bez potrzeby jego masowania u podstawy, ma szczególne znaczenie, kiedy ucho jest obolałe, a zwierzę cierpi np. na zapalenie ucha. Po zastosowaniu preparatu nie ma potrzeby wycierania ucha chusteczką lub patyczkiem. Nowoczesna, innowacyjna formuła sprawia, że wsypując produkt bezpośrednio do przewodu słuchowego, przylepia do siebie wydzielinę, która następnie jest usuwana podczas trzepania głową.

Jak rozpoznać choroby uszu u psa i kiedy udać się do weterynarza?

Rozwój stanu zapalnego w psim uchu łatwo zaobserwować. Do jego najczęstszych objawów należą:

• drapanie się zwierzęcia,
  • przechylanie głowy,
  • ocieranie uszami o przedmioty,
  • potrząsanie głową.

Zmiany mogą być widoczne także w uchu. Może wystąpić:

• rumień,
  • nadmiar wydzieliny,
  • wydobywający się z ucha nieprzyjemny zapach.
  • duża bolesność, przy dotykaniu okolicy ucha.

Niektóre psy na skutek bólu stają się osowiałe, inne przeciwnie: robią się drażliwe, niekiedy agresywnie broniąc przed dotykaniem obolałych uszu.

Jakie są przyczyny zapalenia ucha?

Do najczęściej występujących przyczyn zapalenia w psich uszach:

• pasożyty,
  • grzyby,
  • bakterie,
  • alergie (także pokarmowe),
  • choroby autoimmunologiczne.

Niektóre rasy mają także naturalne predyspozycje do infekcji ucha, wynikające z budowy małżowiny usznej np. basset, spaniel czy pudel oraz z występowania dużej ilości włosów w przewodzie słuchowym. Na zapalenie uszu bardziej narażone są psy, które często przebywają w wodzie.

Co robić, kiedy mój pies może mieć zapalenie ucha?

W przypadku wystąpienia objawów zapalenia ucha zwierzęcia, pierwszą reakcją powinna być wizyta u lekarza weterynarii, który oceni stan zwierzęcia i w razie potrzeby rozpocznie leczenie. Podczas wizyty lekarz może przepłukać ucho pupila przeznaczonym do tego preparatem na przykład OTIFLUSH EAR SOLUTION marki VET EXPERT.

VET EXPERT OTIFLUSH EAR SOLUTION - preparat do pielęgnacji uszu dla psów i kotów 125 ml
VET EXPERT OTIFLUSH EAR SOLUTION – preparat do pielęgnacji uszu dla psów i kotów 125 ml

Płyn ma na celu oczyszczanie ucha, a także przygotowanie do leczenia. Zawarte w preparacie składniki utrzymują w uchu środowisko niekorzystne do rozwoju dalszych patogenów. Po wizycie u lekarza weterynarii, w pielęgnacji domowej, należy stosować preparat OTIHELP EAR LOTION. Substancje zawarte w preparacie, takie jak np. d-panthenol, nawilżają, wspomagają utrzymanie prawidłowego poziomu pH skóry, równoważą florę saprofityczną ucha.

Dlaczego pielęgnacja uszu psa jest ważna?

Regularne czyszczenie uszu nie tylko poprawia higienę psa, ale także umożliwia wcześniejsze wykrycie ewentualnych problemów zdrowotnych, co pozwala szybko podjąć odpowiednie działania zapobiegawcze.

Warto przyzwyczajać zwierzę, że pielęgnacja psich uszu jest czynnością rutynową. Ważne jest, aby korzystać z profesjonalnych preparatów, a także regularnie sprawdzać stan uszu psa w domu i w gabinecie weterynaryjnym. Jeśli podejrzewasz zapalenie ucha u pupila, nie bagatelizuj problemu i nie próbuj leczyć go na własną rękę. Nieleczone zapalenie ucha zewnętrznego może skutkować powikłaniami.