Atopowe zapalenie skóry u psa – przyczyny, objawy, leczenie

AZS, czyli atopowe zapalenie skóry to choroba skórna o podłożu alergicznym. Dolegliwość objawia się zaczerwieniem i podrażnieniem skóry oraz intensywnym świądem. Pies może intensywnie się drapać i wygryzać sierść z miejsc.

Atopia u psa ujawnia się w pierwszych miesiącach życia zwierzaka i najczęściej jest diagnozowana w wieku od sześciu miesięcy do trzech lat. AZS jest chorobą przewlekłą i skomplikowaną w leczeniu, która wymaga stałej opieki weterynaryjnej oraz dbałości o pielęgnację skóry psa i jego dietę. Leczenie AZS zazwyczaj obejmuje zarówno kontrolę objawów (np. leki przeciwhistaminowe, leki przeciwzapalne) jak i zarządzanie alergenami (np. zmiana diety, unikanie alergenów kontaktowych).

Sprawdź, jakie są przyczyny i objawy atopowego zapalenia skóry u psa oraz jak przebiega leczenie AZS.

Przyczyny atopowego zapalenia skóry u psa (AZS)

Atopowe zapalenie skóry (AZS) jest dość powszechną chorobą skórną, której mechanizm opiera się na nieadekwatnej odpowiedzi układu immunologicznego zwierzaka na wybrane alergeny.

Przeczytaj na blogu: Alergia u psa – objawy i metody rozpoznania

Reakcje alergiczne są wywoływane przez substancje, które u zdrowych psów nie powodują żadnych problemów. W przypadku AZS objawy skórne mogą zostać wywołane przez alergeny pokarmowe (składniki diety, np. mięso kurczaka, zboża i gluten, konserwanty), alergeny kontaktowe (np. pyłki, roztocza i substancje chemiczne) oraz alergeny wziewne (np. pyłki, pleśnie)

U niektórych psów AZS może mieć charakter sezonowy i nasilać się w określonych porach roku, np. w przypadku uczulenia na pyłki – szczególnie wiosną i jesienią, gdy poziom alergenów jest wyższy.

Atopia u psów, które rasy są na nią bardziej narażone?

AZS u psów ma często podłoże genetyczne. Przedstawiciele niektórych ras psów są bardziej predysponowani do tej choroby niż inne, a jeśli rodzice Twojego psiaka borykali się z atopowym zapaleniem skóry – prawdopodobieństwo, że pupil będzie miał alergię, jest jeszcze wyższe.

Przeczytaj na blogu: Jak dbać o skórę i sierść psa

Rasy psów, u których stwierdzono wyższy stopień ryzyka zachorowania na atopowe zapalenie skóry to: west highland white terrier, sznaucer (przede wszystkim miniaturowy), labrador retriever i golden retriever, shar pei, buldog angielski, bulterier i cocer spaniel.

VET EXPERT HYPOALLERGENIC ULTRA - sucha karma weterynaryjna dla psów
VET EXPERT HYPOALLERGENIC ULTRA – sucha karma weterynaryjna dla psów

Objawy atopowego zapalenia skóry

Atopowe zapalenie skóry u psa może manifestować się różnymi objawami skórnymi, o zmiennym nasileniu. Do najbardziej charakterystycznych objawów alergicznego zapalenia skóry należą podrażnienia skóry i towarzyszący im świąd.

Poznaj wszystkie objawy atopii skórnej:

• Świąd – skóra ze zmianami atopowymi jest przesuszona, podrażniona i swędząca. Pies może intensywnie się drapać (jakby miał pchły), ocierać się o meble, a także oblizywać lub podgryzać skórę i wygryzać sobie sierść. Nadmierna drapanie i obgryzanie skóry może prowadzić do powstawania owrzodzeń, zadrapań i otwartych ran.
  • Zaczerwienienie i stan zapalny skóry – skóra psa może być miejscowo zaczerwieniona oraz obrzęknięta, cieplejsza i bolesna.
  • Łuszczenie się skóry – skóra atopowa jest często przesuszona, co może powodować jej łuszczenie. Pies może również tracić włosy na obszarach dotkniętych zmianami alergicznymi, co może prowadzić do utraty sierści i tworzenia się łysych plam.
  • Infekcje skórne – podrażniona i uszkodzona skóra jest bardziej podatna na infekcje bakteryjne lub grzybicze, które mogą w znaczący sposób pogorszyć jej stan oraz ogólną kondycję i samopoczucia zwierzaka.

U niektórych psów atopowe zapalenie skóry może manifestować się również w postaci objawów usznych (świąd, zapalenie ucha, nadmierna produkcja woskowiny) i objawów ocznych (świąd, łzawienie, zaczerwienienie białek oczu). W zaawansowanych przypadkach AZS może wpływać na ogólną kondycję psa, prowadząc do apatii, utraty apetytu lub zmian w zachowaniu.

Jeśli zauważasz u swojego psa objawy sugerujące atopię, takie jak świąd i problemy skórne, niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem weterynarii, który przeprowadzi z Tobą pogłębiony wywiad, dokładnie zbada psa oraz zleci wykonanie odpowiednich testów. Postawienie diagnozy i wdrożenie odpowiedniego leczenia, pomoże złagodzić objawy choroby i poprawić komfort psa.

Jak przebiega leczenie atopowego zapalenia skóry u psów?

Terapia atopowego zapalenia skóry ma na celu zarówno łagodzenie świądu i stanu zapalnego skóry, jak i redukcję zmian skórnych oraz minimalizowanie ryzyka nawrotów choroby skóry w przyszłości.

VET EXPERT SKIN & COAT - preparat na skórę i sierść dla psów i kotów
VET EXPERT SKIN & COAT – preparat na skórę i sierść dla psów i kotów

Leczenie w przypadku atopowego zapalenia skóry jest procesem długotrwałym i zawsze wymaga ścisłej współpracy z lekarzem weterynarii. Pierwszym krokiem jest diagnostyka atopowego zapalenia skóry u Twojego psa, w ramach której konieczne będzie wykonanie skórnych testów alergicznych. W ten sposób można potwierdzić, że pies cierpi na atopowe zapalenie skóry i zidentyfikować alergeny (dzięki przeciwciałom), które wywołują objawy choroby.

W ramach immunoterapii weterynarz może przepisać czworonogowi leki przeciwhistaminowe lub glikokortykosteroidy, które pomogą w złagodzeniu objawów oraz przeprowadzić odczulanie.  Metody leczenia muszą być dostosowane do aktualnego stanu skóry zwierzaka – jeśli doszło do rozległego podrażnienia i przerwania bariery ochronnej skóry, która została zainfekowana bakteriami lub grzybami, konieczne będzie wdrożenie leków przeciwzapalnych lub przeciwgrzybicznych.

VET EXPERT MOISTURIZING SPRAY - spray nawilżający dla psów i kotów 100 ml
VET EXPERT MOISTURIZING SPRAY – spray nawilżający dla psów i kotów 100 ml

Jeśli AZS jest spowodowane alergią pokarmową, specjalista zaleci zmianę standardowej karmy na specjalną karmę hypoalergiczną lub zaproponować dietę eliminacyjną, z której zostaną wykluczone potencjalne alergeny.

W przypadku reakcji alergicznych na substancje środowiskowe (najczęstszy alergen to pyłki traw) – konieczne będzie opracowanie takich rutyn i tras spacerowych, które pozwolą zminimalizować kontakt czworonoga z alergenami. Spacery wcześnie rano i po deszczu, unikanie łąk w okresie intensywnego pylenia to najlepsze, co możesz zrobić dla swojego pupila.

Zobacz wszystkie kosmetyki do pielęgnacji skóry i sierści psa

Jeśli pies uczulony jest na roztocza kurzu domowego – zrezygnuj z dywanów i zainwestuj w wysokiej klasy odkurzacz.

Pamiętaj, że atopowa choroba skóry u psów ma charakter przewlekły, a regularne wizyty kontrolne u weterynarza są niezbędne, aby monitorować postęp leczenia i dostosowywać plan terapeutyczny.

Czy istnieją domowe sposoby atopii u psów?

Atopowe zapalenie skóry musi być prowadzone zgodnie z zaleceniami lekarza i pod jego ścisłą kontrolą. Domowe sposoby leczenia to zabiegi pielęgnacyjne, które należy realizować z zastosowaniem specjalnych szamponów lub płynów do mycia skóry wrażliwej i atopowej oraz rygorystyczne przestrzeganie diety (w przypadku alergii pokarmowych). Co jeszcze możesz zrobić dla swojego pupila? Otocz go troską i miłością oraz zadbaj o spokojne otoczenie. Stres może pogorszyć objawy kliniczne, dlatego ważne jest, aby zapewnić psu bezpieczeństwo i komfort na co dzień.

Czy możliwie jest całkowite wyleczenie psa z AZS?

AZS jest przewlekłą chorobą i jej całkowite wyleczenie nie jest możliwe. Jednak prawidłowo prowadzona terapia, właściwa pielęgnacja skóry oraz Twoja uważna i troskliwa opieka nad psem mogą zredukować objawy i zminimalizować ryzyko wystąpienia ostrych nawrotów choroby, a co za tym idzie – poprawić jakość życia psa.

Pamiętaj, że każdy organizm jest inny, dlatego najlepszy plan leczenia dla Twojego psa musi być ustalony indywidualnie, na podstawie wywiadu i badań.